ساخت سوله سرد خانه شرکت مزمز
ساخت سوله سرد خانه شرکت مزمز
1402-03-07
ارزان
سوله ارزان
1402-03-21
نمایش همه

پوشش سوله – ساندویچ پانل

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل

پس از  ساخت و نصب سوله در سوله سازی، پوشش سوله مهم ترین بخش پروژه است. پوشش سوله و سازه فلزی با کاربرد‌های سوله صنعتی، سوله ورزشی، سوله انبار، سوله تولیدی ، سوله کارگاهی، سوله مدیریت بحران، سوله سردخانه، سوله آشیانه هواپیما و … به دو بخش پوشش سقف و پوشش بدنه تقسیم می‌شود. پوشش بدنه نیز به دو بخش پوشش داخلی و پوشش خارجی بدنه تقسیم بندی می‌شود. انواع پوشش سوله و سازه فلزی شامل پوشش ساندویچ پانل، ورق گالوانیزه، پوشش کاربن پلاست و…می‌باشد که در این مقاله به بررسی پوشش ساندویج پانل (sandwich panel) می‌پردازیم.

ساندویچ پانل چیست ؟

ساندویچ پانل سازه‌ای است که عموما برای پوشش سقف و دیوار ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های صنعتی استفاده می‌شود. ساندویج پانل‌ها به دلیل این که پیش ساخته و سبک هستند محبوبیت زیادی بین سازندگان برای پوشش سوله دارند. ساندویج پانل‌ها از یک لایه عایق حرارتی و دولایه فلزی خارجی تشکیل می‌شوند. ساندویج پانل‌ها برای پوشش دیواره‌های فضاهای صنعتی، سردخانه‌ها، کانکس‌ها، ساختمان‌های پیش ساخته و.  که  در آنها عایق حرارتی اهمیت بالایی دارد به کار می‌رود.

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل

ساندویج پانل‌ها با توجه به نوع کاربردی که در پوشش سوله و ساختمان دارند به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  • پانل سقفی
  • پانل دیواری

البته ساندویج پانل‌ها بر اساس نوع مواد عایق حرارتی در هسته مرکزی خود نیز طبقه‌بندی می‌شوند. نوع مواد اولیه بکار رفته در هسته ساندویج پانل‌ها در عملکرد حرارتی،مقاومت در برابر آتش، و عایق صدا تاثیر گذار است.

پانل دیواری

از ساندویچ پانل دیواری برای پوشش دیوارهای سوله و سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود، پانل دیواری از بهترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی محسوب می‌شود که به صورت پیش ساخته در ساخت دیوارهای سوله به کار می‌رود. پانل دیواری را می‌توانید به صورت ساندویچ پنل دیواری ساده، پانل ساندویچی دیواری دو رو نایلون، پانل دیواری دو رو ورق،  ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی، پانل ساندویچ پانل دیواری یک رو ورق و… که هر کدام از این ساندویچ پانل‌ها با توجه به ضخامت، طول، عرض و مواد تشکیل دهنده با یکدیگر متفاوت هستند.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری

پانل سقفی

پانل سقفی برای پوشش سقف در سوله‌ها و اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پانل‌های سقفی انواع خاصی دارد: ساندویچ پنل سقفی ساده، ساندویچ پانل سقفی پیچ‌ مخفی، ساندویچ پنل ذوزنقه دو رو ورق گالوانیزه، با رنگ الکترواستاتیک ضدخش، ساندویچ پانل شادولاین ۳گام و ۵گام، و ساندویچ پنل سقفی طرح سفال که به صورت شیبدار نصب و اجرا می‌شود. فلاشینگ نصب شده بر روی پانل‌ها، سبب می‌شود تا هنگام بارش باران، آب به بیرون از سازه هدایت شود. همچنین از ورق آبرو نیز می‌توان در این جهت استفاده کرد.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی

مزایای اصلی استفاده از ساندویچ پانل

  1. اجرا و جای گذاری سریع و آسان
  2. مقاوم در برابر رطوبت ناشی از باران
  3. قابلیت شستشو ساندویچ پانل‌ها
  4. مقاوم در برابر آتش‌سوزی
  5. قابلیت مدولار سازی و استاندارد سازی ابعاد
  6. عایق صدا و عایق حرارتی
  7. کارآمدی بالا و وزن سبک
  8. تنوع رنگ و طرح
  9. قابلیت استفاده مجدد و دمونتاژ

موارد استفاده از ساندویج پانل

سردخانه، خانه‌های سیار و کاروان‌ها، دفاتر کارگاهی، مدارس و درمانگاه‌های سیار، سرویس بهداشتی، نمارخانه و محیط آموزشی، انواع سوله صنعتی، سوله تولیدی، سوله انبار، تعمیرگاه سیار، پست نگهبانی، پارتیشن بندی اتاق های داخلی و اتاق های اداری در کارخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده و سالن های ورزشی. عمده استفاده از ساندویچ پانل در سازه‌های فلزی و سوله است و پوشش مناسب و مقرون به صرفه ای محسوب می‌شود.

زیرسازی ساندویچ پانل در سوله

برای پوشش سوله نیاز به زیرسازی و شاسی کشی مناسب است. در پوشش سقف سوله که قرار است ساندویچ پانل سقفی قرار بگیرد، از پرلین (پروفیل z) استفاده می شود. پرلین پروفیلی است که معمولا از مقطع زد ساخته می‌شود و در سوله نقش نگهدارنده پوشش سقف را بر عهده دارد. برای آشنایی بیشتر با پرلین و دیگر اجزای سوله، مقاله آشنایی با اجزای سوله  را مطالعه کنید. برای پوشش بدنه سوله نیز می‌توان از زیرسازی با پرلین استفاده کرد اما معمولا از زیرسازی با پروفیل قوطی استفاده می‌شود و سپس ساندویچ پانل‌های دیواری با پیچ سرمته به آنها متصل می‌شوند.

 

روش نصب ساندویچ پانل در سوله

همان طور که گفته شد پوشش سوله به دو بخش پوشش سقف سوله و پوشش بدنه سوله تقسیم بندی می‌شود. برای نصب پانل سقفی ابتدا بسته‌های ساندویچ پانل با جرثقیل به روی سوله انتقال داده می‌شود و پس از جدا کردن هر کدام ازساندویچ پانل‌ها و قراردادن آنها در جای مناسب خود، با پیچ سرمته 12 سانتی متری پانل به پرلین متصل می‌شود. پس از نصب همه پانل ها، در تاج سوله که نقطه بالایی سوله است و دو پانل با شیب متفاوت به هم می‌رسند برای جلوگیری از نفوذ آب باران از ورق فلاسینگ یا تیزه استفاده می‌شود.آب باران از روی تیزه سوله و پانل به داخل آبرو منتقل می‌شود و توسط لوله کشی آب باران به چاه یا زمین‌های سطحی منتقل خواهد شد. در پوشش سقف سوله و اسکلت فلزی آب بند بودن سقف و هدایت آب باران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

فلاشینگ تاج - تیزه

فلاشینگ تاج – تیزه

 برای نصب پوشش بدنه سوله اگر گیرت (به پرلینی که در بدنه سوله نصب می‌شود گیرت Girt گفته می‌شود) بر روی سوله  تعبیه نشده باشد نیاز به اجرای زیر سازی ساندویچ پانل خواهد بود. بسیار مهم است که زیر سازی بسیار خوب و اصطلاحا ریسمانی اجرا شده باشد تا پانل نصب شده موج نداشته باشد. پس از اجرای درست زیرسازی (شاسی کشی) پانل‌های دیواری با پیچ های سرمته 5 سانتی متری به شاسی متصل خواهد شد. معمولا پانل‌های دیواری به صورت کشویی به یکدیگر وصل خواهند شد و کشویی بودن باعث مخفی شدن پیچ ها خواهد شد. به این نوع پانل‌ها پیچ مخفی گفته می‌شود.

نتیجه گیری

برای اجرای پوشش زیبا و یکپارچه، کیفیت ساخت و نصب سوله و اسکلت فلزی بسیار حائز اهمیت است. شرکت سوله کاوه پارس زرین با ساخت و نصب سوله و اسکلت فلزی با کیفیت این امکان را فراهم می‌سازد تا پوشش بدنه و سقف براحتی و زیبایی هر چه تمام تر نصب شود. همچنین شرکت سوله کاوه پارس در صورت سفارش مشتری این امکان را فراهم می‌کند که سوله با گیرت (لاپه جانبی) ساخته و نصب شود تا نیازی به اجرای زیر سازی نباشد. وجود گیرت و لاپه جانبی در زیبایی پوشش سوله و یکپارچگی آن نقش بسزایی دارد.