ساخت جرثقیل سوله
انواع جرثقیل سوله
1402-04-01
شرکت توسعه تجارت - ساخت سوله ارزان قیمت
رواداری‌های ساخت سوله
1402-04-18
نمایش همه

مراحل نصب سوله

مراحل نصب سوله

مراحل نصب سوله

پس از ساخت سوله توسط شرکت سوله سازی و اسکلت فلزی، وارد مرحله نصب سوله می‌شویم. در مرحله نصب دو نکته بسیار اهمیت دارد، اول دقت و کیفیت نصب سوله، دوم سرعت نصب سوله. علاوه بر اینکه سوله باید با کیفیت و با دقت بالایی نصب شود سرعت نصب آن نیز مهم است. اگر در نصب سوله تاخیر ایجاد شود و یا سوله با سرعت پایین نصب شود، هزینه‌های سنگینی به پروژه تحمیل می‌شود. برای مثال طولانی شدن روند نصب باعث افزایش هزینه جرثقیل، تاخیر در آغاز فعالیت‌های بعد از نصب سوله (مانند پوشش و کف سازی و …) ، تاخیر در زمان بهره برداری پروژه و فرسایشی شدن پروژه می‌شود. برای اینکه بتوان سوله را با کیفیت و به موقع نصب کرد باید با مراحل و روند نصب سوله آشنایی داشته باشیم. در این مقاله به صورت اجمالی به بررسی مراحل و روند نصب سوله می‌پردازیم.

ارسال قطعات جهت نصب سوله

قطعات پس از تمیزکاری و رنگ آمیزی و تایید نهایی واحد کنترل کیفی آماده بارگیری می‌شوند. قطعات به ترتیب نصب بر روی تریلی بارگیری می‌شود و به محل پروژه ارسال می‌شود. بهتراست توالی نصب در ارسال قطعات رعایت شود. به عنوان مثال ستون‌های سوله باید زودتر از رفترها ارسال شود.

کنترل فونداسیون قبل از نصب سوله

کنترل فونداسیون قبل از نصب سوله

کنترل فونداسیون قبل از نصب سوله

فونداسیون اجرا شده باید قبل از نصب سوله کنترل شود. در کنترل فونداسیون سوله باید این موارد رعایت  شود: تراز بودن مهره های زیر صفحه ستون، تعداد و قطر بولت‌ها، فاصله بولت‌ها از یکدیگر، فاصله ستون‌ها از یکدیگر در طول و دهانه سوله. اگر فونداسیون اشتباه اجرا شده باشد نصب سوله با مشکل مواجه می‌شود پس این کار از اهمیت بالایی اهمیت دارد.

تخلیه و تفکیک بارهای ارسالی سوله

قطعاتی که به محل پروژه ارسال شده است باید بر اساس نقشه نصب تفکیک شوند تا قطعات در جای مناسب خود نصب شوند. همچنین در این مرحله به تفکیک پیچ و مهره‌ها هم می‌پردازیم زیرا پیچ و مهره‌هایی که در نصب سوله استفاده می‌شود قطر و طول متفاوتی دارند و باید از یکدیگر جدا شوند.

نصب ستون‌های سوله

نصب ستون‌های سوله

نصب ستون‌های سوله

پس از اطمینان از اجرای صحیح فونداسیون و تفکیک قطعات، ستون‌ها را طبق نقشه نصب در جای مناسب خود نصب می‌کنیم. باید دقت داشته باشیم ستون‌ها شاقول و همباد نصب شوند و از محدوده رواداری‌های گفته شده در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان تجاوز نکنند.

نصب استرات‌های سوله

استرات‌های سوله اعضایی هستند که معمولا از مقاطع قوطی ساخته می‌شود و بین ستون‌ها و رفترها بسته می‌شوند. پس از نصب ستون‌ها برای مهار کردن ستون‌ها و جلوگیری از افتادن ستون‌ها استرات‌ها بین آنها بسته می‌شوند و اصطلاحا کلاف می‌شوند تا ستون‌ها به حالت یکپارچه درآیند. استرات‌های سوله معمولا از قوطی با مقطع 3*90*90 ساخته می‌شوند.

نصب رفترهای سوله

نصب رفترهای سوله

نصب رفترهای سوله

در روند نصب رفتر‌های سوله ابتدا باید رفترهایی که قرار است به یکدیگر متصل شوند را روی زمین به کمک جرثقیل بهم وصل کنیم. سپس رفترهای متصل شده بهم را با جرثقیل طبق نقشه نصب، در محل مناسب خود نصب کنیم. باید دقت داشته باشیم پس از نصب رفترها بین فلنج‌های اتصال ستون و رفتر باز نماند و فلنج‌ها کاملا بهم چسبیده باشند. سپس رفترها را با استفاده از استرات‌ها به یکدیگر وصل می‌کنیم تا حالت یکپارچه رفتر و ستون حفظ شود و سوله بتواند در راستای طول سوله پایدار باقی بماند. البته قطعات دیگری نیز در پایدار نگه داشتن سوله نقش دارند که در ادامه این مقاله آنها را معرفی می‌کنیم.

نصب بادبندهای سوله

بادبندهای سوله اعضایی هستند که بخشی از بارهای جانبی وارد شده به سوله را تحمل می‌کنند. بادبندهای دیواری می‌توانند پیچ و مهره‌ای یا جوشی باشند ولی بادبندهای سقفی پیچ و مهره‌ای هستند. بادبندهای دیواری می‌توانند از مقاطع ناودانی، نبشی و میلگرد ساخته شوند ولی بادبند‌های سقفی فقط از مقطع میلگرد هستند. با نصب بادبندهای سوله یکپارچگی و پایداری بیشتری برای سوله ایجاد می‌شود.

نصب پرلین‌های سوله

پرلین و بادبندهای سوله

پرلین و بادبندهای سوله

پرلین‌ها نیز اعضایی هستند که در راستای طول سوله قرار می‌گیرند و وظیفه نگهداری پوشش سقف سوله را بر عهده دارند. پرلین‌ها بین رفترهای دو قاب متوالی نصب می‌شوند و معمولا از مقطع Z ساخته می‌شوند. استفاده از Z18*6*2*0.3  در بسیاری از سوله‌ها رایج است.

نصب میل مهارهای سوله

پس از نصب پرلین‌ها باید میل مهارها (سگراد) نصب شود. میل مهارها به اعضایی گفته می‌شود که بین پرلین‌ها بسته می‌شوند و وظیفه جلوگیری از جابجایی جانبی پرلین‌ها را بر عهده دارند. درواقع سگرادها مهار جانبی پرلیبن‌ها هستند. میل مهارها از مقطع میلگرد ساخته می‌شوند.

نصب میل‌مهارهای سوله

نصب میل‌مهارهای سوله

نصب سینه بندهای سوله

سینه بندها هم پس از نصب پرلین‌ها بسته می‌شوند. سینه بند عضوی از سوله است که پرلین را به رفتر می‌بندد. سینه بندها از مقطع نبشی 50*50 ساخته می‌شوند و باکمک دو پیچ نصب می‌شوند. سینه بند عضوی است که معمولا تعداد مورد نیاز آن در سوله برای طراحان سازه محل بحث و اختلاف نظر بوده است، به همین تعداد سینه بندهای سوله درپروژه‌های مختلف متفاوت است.

نصب وال‌پست‌های سوله

وال پست‌ها اعضایی هستند که ساخت آنها در شرکت سوله سازی اجباری نیست و می‌توان در محل پروژه پس از نصب سوله آنها را از مقطع قوطی یا تیرآهن ساخت. اما نصب وال پست پس از اتمام کلی نصب سوله است. وال پست‌ها اعضایی هستند که معمولا در دهانه ابتدایی و انتهایی سوله به رفترها بسته می‌شوند و نقش وادار میانی را ایفا می‌کنند. وال پست‌های سوله معمولا در قاب‌هایی که قرار است دیوار یا پوشش کار شود و وظیفه نگهداری پوشش را دارد، نصب می‌شود.

سفت کاری پیچ‌های سوله

سفت کاری پیچ و مهره‌های نصب سوله

سفت کاری پیچ و مهره‌های نصب سوله

پس از اتمام نصب اولیه سوله و نصب همه قطعات در جای مناسب خود، باید پیچ‌های سوله سفت شوند. چرا که همه پیچ‌ها با آچار و به صورت دستی سفت شده‌اند. برای اینکه پیچ‌ها به مقاومت اصلی خود برسند و بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند باید به وسیله آچار بادی یا Impact سفت شوند. اگر فلنج‌های اتصال کمی باز باشند پس از سفت شدن پیچ‌های سوله، فلنج‌ها کاملا به یکدیگر می‌چسبند.

نصب پوشش بدنه و سقف سوله

پس از کامل شدن نصب سوله و تحویل سوله، وارد مرحله پوشش می‌شویم. پوشش سقف سوله معمولا از شیروانی یا ساندویج پانل است که این نوع پوشش‌ها در هنگام نصب سرعت بالایی دارند و با پیچ سرمته خودکار، به پرلین‌ها بسته می‌شوند. پوشش بدنه سوله می‌تواند از آجرنما، شیروانی، ساندویج پانل و یا ترکیبی از این‌ها باشد که بسته به انتخاب کارفرما اجرا می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

آشنایی با اجزای سوله

آشنایی با مراحل ساخت سوله

نتیجه گیری

مهم ترین مرحله پس از ساخت سوله در شرکت سوله سازی و اسکلت فلزی، نصب سوله است. پس از نصب به موقع و با کیفیت سوله است که نتیجه کار شرکت سوله سازی نمایان می‌شود. اگر سوله به درستی و با کیفیت ساخته شده باشد، در مرحله نصب مشکلی به وجود نخواهد آمد و پروژه به نحو احسن نصب می‌شود. شرکت سوله کاوه پارس زرین با به کارگیری اکیپ‌های نصب مجرب و حرفه‌ای، نصب پروژه‌های خود را به بهترین و سریع ترین روش به اتمام می‌رساند و ازین حیث تعهد خود را نسبت به ساخت و نصب سوله و اسکلت فلزی عملی می‌کند. این مجموعه تلاش می‌کند برای کسب رضایت مشتریان محترم خود با به کارگیری چندین اکیپ نصب، پروژه‌ها را به صورت موازی و همزمان نصب کند تا در بهره برداری هرچه سریع‌تر پروژه‌ها نقش خود را به درستی ایفا کرده باشد.