ساندویچ پانل
پوشش سوله – ساندویچ پانل
1402-03-12
ساخت جرثقیل سوله
انواع جرثقیل سوله
1402-04-01
نمایش همه

سوله ارزان

ارزان

 سوله ارزان

در ساخت سوله ارزان نوع کاربری، تعیین ابعاد و پیش بینی موارد مختلف از مهم ترین بخش در مرحله سفارش و طراحی سوله ارزان است. در ابتدای طراحی و ساخت سوله ارزان باید همه مواردی که در حین ساخت، نصب وبهره برداری از سوله ممکن است پیش بیاید را پیش بینی کنیم. تشخیص این موارد نیاز به تجربه و تخصص زیادی دارد که عدم استفاده از تجربه و تخصص دیگران خسارت جبران ناپذیری را برای پروژه خواهد داشت.

البته در کنار موارد فوق کیفیت ساخت، رعایت اصول جوشکاری، رنگ آمیزی صحیح و استفاده از پیچ و مهره استاندارد و با کیفیت عواملی هستند که در استحکام، دوام و کارایی سوله تاثیر بسزایی دارند. شرکت سوله کاوه پارس زرین با تکیه بر توان مهندسی وتجربه پرسنل مجرب خوب آماده عقد قرارداد  جهت طراحی، ساخت و نصب انواع سازه از جمله سوله ارزان، سوله سبک و سنگین ،اسکلت صنعتی و مسکونی می باشد. این مجموعه در ساخت سوله ارزان با استفاده از متریال با کیفیت و تایید شده و با بکارگیری راهکارهای علمی و بهینه سازی سعی در ساخت سوله با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت را دارد. در این مقاله به بررسی راهکارهای ساخت سوله ارزان و بهینه می پردازیم. اگر قصد خرید سوله را دارید به این موارد توجه کنید.

در ابتدا به تعریف سوله ارزان می پردازیم. سوله ارزان به سازه  فلزی با سقف شیبدار گفته می شود که بهینه سازی شده است. سوله ارزان براساس نوع کاربری، دارای ارتفاع، طول و دهانه های مختلف و متفاوتی هستند. سوله ارزان معمولا در موارد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند اما کاربردهای متنوع دیگری نیز دارند مانند: سوله کارخانجات صنعتی و تولیدی، سوله دامداری، سوله مرغداری، سوله انبارها، سالن های ورزشی و تفریحی، سوله هایپرمارکت ها، سوله فروشگاهی، سوله پارکینگ خودرو، سوله آشیانه هواپیما و سوله تعمیرگاه ها.

علت استفاده از سوله ها ارتفاع بلند و طول دهانه سوله ها است که می تواند ابعاد متفاوت و زیادی  داشته باشد. این ویژگی ها برای سالن های ورزشی، صنایع تولیدی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است. البته که قیمت مناسب و سرعت بالای ساخت و نصب سوله هم از دلایل محبوبیت این نوع سازه نسبت به موارد مشابه است، زیرا ساخت ، نصب و قیمت تمام شده مناسب سوله ارزان زمان بهره برداری پروژه را کاهش  می دهد و صرفه اقتصادی زیادی دارد.

 

 سوله ارزان

چرا ساخت سوله ارزان مهم است ؟

در احداث و راه اندازی مجموعه های جدید یا توسعه و گسترش مجموعه های موجود، برآورد هزینه و تامین مالی پروژه نقش مهمی دارد. در پروژه هایی که سازه اصلی آن سوله است، هزینه ساخت و نصب سوله به عنوان اسکلت اصلی پروژه درصد زیادی از هزینه پروژه را شامل می شود. اگر بتوانیم درساخت سوله از هزینه ها صرفه جویی کنیم یا به عبارت دیگر با ساخت سوله ارزان پروژه را شروع کنیم، برای ادامه پروژه مشکلی بابت تامین مالی نخواهیم داشت و پروژه به سرعت وبا هزینه کمتر به بهره برداری می رسد. ساخت سوله ارزان برای کارفرمایان و تولید کنندگان اهمیت زیادی دارد چرا که آنها می خواهند در هزینه ها صرفه جویی کنند. به همین دلیل اولین قدم در کاهش هزینه های پروژه، ساخت سوله ارزان است.

چطور سوله ارزان بسازیم ؟

به طور کلی مبنای هزینه ساخت سازه های فلزی براساس وزن تمام شده می باشد. در ساخت و نصب سوله هم وزن تمام شده سوله، ملاک محاسبه هزینه آن قرار خواهد گرفت. در نتیجه برای ساخت سوله ارزان، وزن تمام شده پروژه عامل اصلی کاهش هزینه ها ی ساخت و نصب سوله است. اگر بتوانیم با بکارگیری روش هایی وزن سوله را کم کنیم به طوری که به استحکام، استقامت، کیفیت و کارایی آن لطمه ای وارد نشود، می توانیم با ساخت سوله ارزان پروژه را ادامه دهیم. سوله ها دارای انواع مختلفی به صورت زیر هستند که برای هر کدام مزایا و معایبی در نظر می گیرند.

 

 سوله ارزان

سوله ارزان

ساخت انواع سوله

  • ساخت سوله خرپایی
  • ساخت سوله تیرورقی
  • ساخت سوله یو بی ام (UBM)

ساخت سوله خرپایی

سوله های خرپایی سازه هایی هستند که در ساخت آنها از پروفیل های استاندارد استفاده می شود و این پروفیل ها جایگزین تیرورق در ساخت سوله خرپایی هستند. در این روش وزن و میزان آهن آلات مصرفی در سازه های با دهانه کمتر از15 متر کمتر از وزن و میزان آهن آلات مصرفی در سوله های ساخته شده با تیر ورق است. سوله خرپایی ستون میانی  ندارد ولی امکان نصب جرثقیل را نیز دارد. وزن سوله خرپایی نسبت به سوله های تیرورقی بسیار سبک تر و ارزان تر است. سوله های خرپایی به دلیل قابلیت جداسازی راحت قطعات و انتقال راحت آنها به محل پروژه در  دسته سوله سبک و سوله ارزان قرار می گیرد.

ساخت سوله تیر ورقی

سوله تیر ورقی به سوله هایی گفته می شود که بر خلاف سوله خرپایی از تیر ورق ساخته می شوند و قطعات جان و بال ستون و رفتر و دیگر اعضا از ورق های استاندارد بریده و ساخته می شوند. این ورق ها به وسیله جوشکاری به یکدیگر وصل می شوند و قطعات اصلی سوله را تشکیل می دهند. پس از ساخت سوله قطعات اصلی سوله که شامل: ستون، رفتر، بادبند سقفی، بادبند دیواری، استرات، پرلین، وال پست، سینه بند و میل مهار به وسیله پیچ ومهره به یکدیگر وصل می شوند و سازه اصلی سوله را تشکیل می دهند. این نوع سوله یعنی سوله تیرورقی مستحکم تر از روش خرپایی است به همین دلیل سنگین تر خواهد شد. با افزایش ابعاد و اندازه های سوله تیرورقی وزن سوله نیز افزایش می یابد. در واقع وزن و قیمت تمام شده سوله تیرورقی بیشتر از سوله خرپایی خواهد بود اما همچنان با توجه به نوع کاربری انتخاب اول کارفرمایان سوله تیرورقی است. هرچند سوله تیرورقی سنگین تر است اما با استفاده از راهکارهای مختلف می توان وزن و قیمت تمام شده ساخت سوله را کاهش داد و سوله ارزان ساخت. در ادامه مقاله به بررسی این راهکارها خواهیم پرداخت.

ساخت سوله یو بی ام

در ساخت سوله یو بی ام  UBM (Ultimate Building Machine ) ازورق های گالوانیزه استفاده می شود. این نوع سوله عایق حرارتی وگرمایی بهتری نسبت به سوله خرپایی و تیر ورقی هستند. سقف سوله یو بی ام از پلی اورتان است به همین دلیل این نوع سوله ها برای کاربری تولیدی بهداشتی، خوراکی، گلخانه، پرورش دام و… نمی توانند مورد استفاده قرار بگیرند و قابلیت نصب جرثقیل را ندارند. اما تنها ویژگی سوله یو بی ام سبک بودن و مقرون به صرفه بودن آن نسبت به کاربری ای که از سوله انتظار داریم است.

سقف سوله ارزان

در ساخت سوله ارزان مرحله بعد از نصب سوله، اجرای پوشش سقف سوله است. تهیه مصالح و دستمزد اجرای پوشش سوله مبلغ قابل توجهی خواهد بود. یکی از راهکارهای کاهش هزینه ها در سوله ارزان انتخاب درست نوع پوشش سقف سوله است. به طور کلی سقف های مناسب برای سوله یا شیروانی هستند یا ساندویج پانل. ( در مقاله ای مفصل و جداگانه به بررسی ساندویج پانل پرداخته ایم). هر کدام ازین سقف ها معایب و مزایای خاص خود را دارند اما از منظر هزینه تمام شده اجرای سقف سوله با شیروانی بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. با توجه به کاربری سوله مثلا ایزوله بودن می توانید از ساندویج پانل برای پوشش سقف سوله استفاده کنید ولی اگر موارد محدود کننده ای از لحاظ انتخاب نوع پوشش ندارید حتما سقف شیروانی را انتخاب کنید تا در راستای داشتن سوله ارزان به هدف خود برسید. شرکت سوله کاوه پارس زرین علاوه بر تامین سازه سوله ارزان در راستای تحقق شعار کیفیت بالا با بهترین قیمت اقدام به تهیه پوشش و اجرای آن نیز می کند. سفارش دهندگان سوله ارزان پس از نصب سوله با خیال راحت می توانند از شیروانی های تولید شده در این مجموعه برای کاهش هزینه های خود استفاده کنند و پس از تولید شیروانی اکیپ مجرب نصب، پوشش سقف و حتی بدنه را اجرا می کنند.

وزن اجزای مختلف سوله

سوله اجزای مختلفی دارد که وزن هر یک از این اجزا در وزن تمام شده سوله و ساخت سوله ارزان تاثیر دارد. اجزای مختلف سوله به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول اجزایی هستند که از ورق ساخته می‌شوند (مانند ستون و رفتر) و دسته دوم اجزایی هستند که از پروفیل ساخته می‌شوند (مانند استرات و بادبند). اجزایی که مقدار قابل توجهی از وزن پروژه را شامل می‌شوند جزو دسته اول هستند و با ورق ساخته می‌شوند. اجزایی از دسته دوم هم که وزن زیادی دارند عبارت اند از پرلین‌ها، بادبند‌ها و استرات‌ها. برای ساخت سوله ارزان باید به سراغ اجزایی از سوله برویم که کاهش وزن آن ها تاثیر قابل توجهی در ساخت خواهد داشت.

راهکارهای کاهش وزن سوله

همان طور که گفته شد وزن اجزای مختلف سوله، تعیین کننده وزن تمام شده پروژه خواهد بود. برای ساخت سوله ارزان در مرحله طراحی باید به چند نکته توجه کنیم. اولین نکته کاربری آن است. سوله‌ای که قرار است ساخته شود چه کاربری ای دارد؟ آیا سوله انبار است یا سالن تولیدی و یا مواردی دیگر؟ نوع کاربری سوله تعیین کننده شکل کلی سوله است. مثلا در سوله‌های انبار فضای بین ستون‌ها و ارتفاع، بسیار اهمیت دارد تا انبار ظرفیت بیشتری داشته باشد و وسیله جابجایی بار مثل لیفتراک براحتی بتواند جابجا شود. اگر سازه‌ای تولیدی و صنعتی است ممکن است به جرثقیل احتیاج داشته باشد و یا دارای نیم طبقه اداری باشد. اینها مواردی هستند که در انتخاب شکل کلی سوله تاثیرگزار است و ممکن است سوله را سبک و یا سنگین کند. در طراحی انتخاب اشتباه مقاطع می‌تواند هزینه‌های مضاعف را به کارفرما تحمیل کند. پس در مرحله طراحی برای طراحی بهینه و ساخت سوله ارزان و سبک موارد زیر اهمیت بسزایی دارد.

  • انتخاب درست مقاطع
  • شکل کلی سوله
  • ارتفاع سوله
  • دهانه سوله
  • وجود نیم طبقه
  • وجود جرثقیل
  • وجود لینتو(بچه سوله)

 سوله ارزان

در طراحی همه سوله‌ها موارد مشترکی وجود دارد که با رعایت آنها و انتخاب درست، می‌توان در ساخت سوله ارزان موفق بود. به عنوان مثال پرلین‌های یک سوله را در نظر بگیرید که از مقطع Z  ساخته شده است. پرلین‌ها وزن قابل توجهی از وزن سوله را شامل می‌شوند. اگر بتوانیم با استفاده از حداکثر ظرفیت هر پرلین تعداد پرلین‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم سوله‌ای سبکتر داشته باشیم. مورد دیگر که باید به آن توجه کنیم، استفاده از پروفیل‌های موجود در بازار به جای استفاده از تیر ورق‌ها است. مثلا در سایه بان‌ها، در وال پست‌ها و تیرهای سردری. اگر در این اجزایی که نام برده شد از پروفیل‌ها(تیرآهن‌های اشتالی موجود در بازار) استفاده کنیم در هزینه ساخت سوله می‌توانیم صرفه جویی کنیم.

چون اگر از پروفیل‌ها استفاده کنیم در ساخت سوله چند مرحله حذف می‌شود، مثل برش ورق، ساخت مقطع، جوشکاری مقطع ساخته شده، تمیزکاری و عدم پرت ورق درصورت استفاده از پروفیل‌ها. نکته آخر هم عدم استفاده از بادبند‌های دیواری از مقاطع دوبل ناودانی ودوبل نبشی در مواردی که ضرورتی ندارد و می‌توان از مقطع میلگرد به عنوان بادبند استفاده کرد. به این دلیل که مقطع میلگرد وزنی به مراتب کمتر از ناودانی و نبشی دارد. علاوه بر اینکه ساخت، حمل و نصب بادبند میلگردی ساده تر هم است.

قیمت سوله ارزان در سال 1402

در ساخت سوله از متریال فولادی مانند: ترورق، پروفیل، مصالح ساختمانی و… قیمت ساخت و نصب سوله ارزان بسیار متغیر است. با توجه به متغیر بودن قیمت متریال هایی مورد استفاده در ساخت سوله در چنین وضع اقتصادی حاکم بر کشور، تعیین قیمت ساخت و نصب سوله ارزان دقیق نمی باشد و مدام دچار تغییر می شود. قیمت سوله در سال 1402 بسیار تحت تاثیر فراز و نشیب های اقتصادی کشور است. اما شرکت سوله کاوه پارس زرین این اطمینان را به مشتریان محترم خود می دهد که در هنگام عقد قرارداد ساخت و نصب سوله ارزان تمام موارد قیمت گذاری شفاف و دقیق به مشتری ارائه خواهد شد و پس از عقد قرارداد و بررسی نقشه های سازه ای روند ساخت و نصب سوله ارزان در سریع ترین زمان و بالاترین کیفیت پیش خواهد رفت. این مجموعه تمام توان خود را بکار می گیرد تا با در نظر گرفتن منافع و توان مالی مشتری به تعهدات خود در قالب قرارداد منعقد شده به نحو احسن عمل کند.

قیمت ساخت سوله ارزان در هر متر مربع

اولین قدم در ساخت سوله ارزان طراحی نقشه های سوله است که توسط مهندس محاسب صورت می گیرد. این نقشه ها باید به تایید سازمان نظام مهندسی برسد. کارفرما نقشه تایید شده را برای براورد قیمت و ارائه پیش فاکتور به شرکت سوله سازی می دهد تا پس از بررسی توسط دفتر فنی شرکت سوله سازی قیمت پیشنهادی و متریال مورد استفاده در پروژه به صورت پیش فاکتور به کارفرما ارائه شود. تمامی مصالح و اجزایی که در ساخت سوله ارزان نیاز است باید در قرارداد قید شده باشد. در برآورد دقیق هزینه ساخت سوله ارزان موارد مختلفی باید مدنظر قرار گیرد مثلا متراژ و مساحت سوله، کاربری سوله، ابعاد سوله و محل پروژه در براورد هزینه ساخت سوله ارزان بر اساس متر مربع مهم است. این عوامل در بالا یا پایین رفتن هزینه تمام شده سوله تاثیر مستقیم دارد. مثلا اگر سوله جرثقیل داشته باشد ستون های سوله باید قوی تر از حالت معمولی طراحی شود در نتیجه وزن سوله افزایش می یابد و هزینه ساخت سوله ارزان افزایش می یابد.

تعیین قیمت سوله ارزان

برای تعیین قیمت سوله ارزان 2 راه وجود دارد. در واقع این دو راه به تصمیم کارفرما یا سفارش دهنده سوله برای تهیه مصالح بر می گردد.

  • قیمت ساخت سوله ارزان بدون مصالح در هر متر مربع
  • قیمت ساخت سوله ارزان با مصالح در هر متر مربع

اگر قرار باشد تهیه مصالح با سفارش دهنده سوله باشد مبنای براورد قیمت ساخت و نصب سوله ارزان به صورت کیلوگرم در هر مترمربع خواهد بود. در قیمت اجرت ساخت و نصب سوله هزینه تهیه نقشه های کارگاهی، برش کاری، قالب بندی، مونتاژکاری، جوشکاری زیرپودری، جوشکاری CO2، تمیزکاری، رنگ آمیزی، خرید پیچ و مهره، جرثقیل، ارسال و نصب سوله لحاظ خواهد شد. پیچ و مهره های استفاده شده در پروژه پس از برآورد دقیق از بهترین کیفیت خریداری خواهد شد و برای اتصال قطعات اصلی سوله استفاده می شود.قیمت سوله در هر متر مربع، با وزن در هر متر مربع ارتباط مستقیم دارد. هر چقدر ابعاد دهانه و ارتفاع بزرگتر باشد سازه باید فشار بیشتری را تحمل کند. در نتیجه فولاد بیشتری نیز مصرف می شود. به طبع وزن سازه بالاتر می رود که در نهایت هزینه ساخت سوله بر اساس متر مربع هم افزایش پیدا می کند.

اگر قرار باشد تهیه مصالح با شرکت سوله سازی باشد مبنای براورد قیمت ساخت و نصب سوله ارزان به صورت کیلوگرم در هرمترمربع با احتساب مصالح مصرفی و اجرت ساخت و نصب محاسبه می گردد. در این حالت شرکت سوله سازی پس از تهیه نقشه شاپ یا نقشه های کارگاهی مقدار آهن آلات مصرفی در پروژه را محاسبه می کند و براساس آن اقدام به خرید متریال می کند. در این حالت هزینه تمام شده سوله حاصل جمع هزینه خرید متریال و دستمزد ساخت خواهد بود که پیشنهاد می کنیم همیشه تهیه مصالح را برعهده شرکت سوله سازی بگذارید زیرا در این صورت متریال اضافی و پرت ایجاد شده متعلق به شرکت سوله سازی خواهد بود و هزینه اضافی ای برای سفارش دهنده نخواهد داشت.

نتیجه گیری

برای ساخت سوله ارزان باید همه موارد گفته شده در کنار هم مد نظر قرار بگیرد تا پروژه با کیفیت و مقرون به صرفه به پایان برسد. شرکت سوله کاوه پارس زرین تلاش می‌کند با ساخت سوله ارزان و با کیفیت شرایط مالی کارفرما را در نظر بگیرد تا پروژه هرچه سریع تر به بهره برداری برسد. این مجموعه در راستای سرعت بخشیدن به ساخت و نصب سوله و اسکلت فلزی امکانات تولیدی خود را به روز نگه می‌دارد تا از وارد شدن هزینه‌های مضاعف به کارفرما جلوگیری کند. همچنین شرکت سوله کاوه پارس با تکیه بر توان مهندسی، تعهد وتخصص پرسنل زحمتکش خود امکان ساخت سوله ارزان و باکیفیت را برای مشتریان خود فراهم خواهد کرد.